גירסת צהוב-סייבר של לוגו ה"קיבר-פרטיזני" (סייבר-פרטיזנים), האקרים מתנגדי שלטון לוקשנקו בבלארוס

אלכסנדר לוקשנקו, נשיא בלארוס, מכונה "הדיקטטור האחרון באירופה" (בניכוי פוטין, אני מניח). הוא משמש כנשיא כבר יותר מרבע מאה, כשמתנגדיו טוענים שהוא ניצח באופן דמוקרטי רק בראשונה מבין 6 מערכות הבחירות שבהן זכה, האחרונה שבהן ב-9 באוגוסט השנה. כשהכריז על נצחונו הסוחף עם מעל 80% מהקולות, המחאה התפרצה. בתגובה, לוקשנקו סגר להם את האינטרנט.

האינטרנט משמשת אזרחים לבקר את השלטון ולארגן מחאות נגדו. חסימת האינטרנט נשלפת תכופות מארגז הכלים של השתקת מחאה. הודו רשמה בתחילת השנה שיא מפוקפק של חסימת האינטרנט הארוכה ביותר בתולדותיה הקצרים של הרשת – כחצי שנה – במטרה למנוע מחאה על ביטול המעמד המיוחד של חבל ג'אמו וקשמיר.

ואם הדמוקרטיה הגדולה בעולם חוסמת את הרשת כדי לסתום פיות, הרי ששלטונו של לוקשנקו אפילו לא מצמץ כשכיבה את האינטרנט ל-72 שעות – או כמו שהשלטון מתאר זאת, התקפת סייבר חיצונית/מתקפת DDoS.

שוטרים מפנים מפגין 🖼️  Clker-Free-Vector-Images
שוטרים מפנים מפגין 🖼️ Clker-Free-Vector-Images

באופן טבעי, המוחים פנו ל-VPN, כלי לגלישה מוגנת ומוסתרת, שמשמש לעקיפת גאוחסימה ושאר חסימות. יישומוני ה-VPN כבשו את ארבעת המקומות הראשונים בפופולריות בגוגל סטור באותו יום – וזה רק ממי שהצליח להיכנס אליה, משום שלפי דיווח של טניה לוקשינה מארגון זכויות האדם Human Rights Watch, "נראה שהממשלה חוסמת את חנויות אפל וגוגל”.

המוחים לא התייאשו ופנו אופליינה: "היית רואה אנשים במעלית פשוט משאירים החסני USB עם קבצי גישה ל-VPN", אמר לגיזמודו מקסימס מילטה מאוניברסיטת Belarusian European Humanities. אבל גם זה לא תמיד עזר, לפי לוקשינה: “רבים מאלו שיש להם גישה לכלי עקיפת צנזורה, כמו VPNים, מגלים שהטכנולוגיות הללו נחסמות גם כן“.

האופוזיציה, המצויידת בהאקרים, הכריזה על סייברמלחמה, מספר שלום בוגוסלבסקי, מדריך ומארגן סיורים וכותב ומרצה על ההיסטוריה והפוליטיקה של מזרח אירופה, שעוקב אחרי המחאה דרך הרשתות: "אחד הדברים שהכי עובדים עליהם זה לנסות למצוא כמה שיותר תצלומים של שוטרים אלימים ואנשים שמשתתפים בדיכוי המחאה. האזרחים מתבקשים לשים מצלמות מעקב, לתלוש מסכות משוטרים ולצלם אותם מכמה שיותר זוויות. יש ערוצי טלגרם שאליהם שולחים את זה ובוטים שאוספים את כל העניין הזה.

לוגו ה"קיבר-פרטיזני" (סייבר-פרטיזנים), האקרים מתנגדי שלטון לוקשנקו בבלארוס
לוגו ה"קיבר-פרטיזני" (סייבר-פרטיזנים), האקרים מתנגדי שלטון לוקשנקו בבלארוס

"בשבוע שעבר, מגזר ההייטק של בלארוס, שהוא מאוד נחשב ויחסית חזק והם עושים דברים די מרשימים, סוג של הצטרף באופן יותר ברור לאופוזיציה. ההייטקיסטים הבטיחו בעצם לזהות כל שוטר כזה, לפרסם את כל הפרטים האישיים שלו, הכתובת, מספר הטלפון, חשבונות ברשתות החברתיות וגם חומר מביך שהם ימצאו כשהם יפרצו למכשירים שלו. אני עוד לא ראיתי כ”כ חומר מביך אבל הרבה פרטים מתפרסמים. הם גם טוענים שהם הצליחו להשיג את רשימת כל השוטרים בבלארוס וכל הפרטים האישיים שלהם”.

בנוסף, האקרים המכנים את עצמם "הסייבר-פרטיזנים של בלארוס" פורצים לאתרי ממשל, מפילים אותם, שותלים בהם רושעות או משחיתים אותם עם לוגו הפרטיזנים וטקסטים נגד השלטון. היום הם הודיעו שיש עוד אתרים על הכוונת, ובהם אתר רשות המסים.


עידו קינן הוא משהו באינטרנט ומגישותף של "סייברסייבר", פודקאסט פופולרי על האקרים ומאפים. הטקסט התפרסם במקור בגירסה שונה בפינה "האחראי על האינטרנט" בגלצ