I Don't Hack on Shabbos 🖼️ ביג ליבובסקי; סייברסייבר

רשות מקרקעי ישראל מצפה מהאקרים שפורצים אליה לשמור שבת, כי היא מקור הברכה.

הרשות פרסמה לאחרונה את מכרז 453-2020 (פדף) לקבלת שירותי אבטחת מידע וסייברסייבר. מכיוון שמדובר ברשות ממלכתית במדינה יהודית ודמוקרטית, המכרז מבהיר כי הספק לא יספק שירותי סייברסייבר בשבת.

מרכז 453-2020 לשירותי אבטחת מידע וסייבר עבור רשות מקרקעי ישראל
מכרז 453-2020 לשירותי אבטחת מידע וסייבר עבור רשות מקרקעי ישראל

היינו מצפים ש-SOC (חמ"ל סייברסייבר) של משרד ממשלתי של מדינה שמהווה מטרה להאקרים מרחבי המרחב יפעל 24/7/365. אבל עמי רוחקס דומבה דיווח בישראל דיפנס כי בפועל, הספק נדרש לפעול רק בימי חול, ולפני ואחרי כניסת שבת/חג. במספר מקומות במכרז מפורט כי

בנוסף למתן השירותים על פי שעות עבודה כאמור לעיל, הרשות תהא רשאית להזמין הפעלת תמיכה וצוות התגובה 24 שעות ביממה בימים א' עד ה' וימי שישי וערבי חג עד שעתיים לפני  שבת/חג ובמוצאי שבת וחג משעתיים לאחר צאת שבת/חג, וכן עבור פתרון תקלות ו/או התקפות על הארגון, כולל אסקלציה מול ספקים אחרים.

שמירת שבת כשירות (SSaaS, Shomer Shabbos as a Service) מוצעת לאתרים שמעוניינים למנוע מגולשים לחלל אצלם שבת. האתגר הוא להתאים את מועדי סגירת האתר למועדי כניסת ויציאת השבת בשעון המקומי של הגולשת – או לסגור את האתר מכניסת השבת המוקדמת ביותר ועד יציאתה המאוחרת ביותר. וכפי שמסביר ספק ה-SSaaS "שומר שבס", "השבת באינטרנט אורכת כ-50 שעות!"

אתר ה-SSaaS "שומר שבס"

לא רק אתרים פרטיים ומסחריים מקיימים את מצוות "וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י תִּשְׁבֹּ֑ת לְמַ֣עַן יָנ֗וּחַ שֽׁוֹרְךָ֙ וַחֲמֹרֶ֔ךָ וְיִנָּפֵ֥שׁ בֶּן־אֲמָתְךָ֖ וְהַגֵּֽר". גל מור דיווח בוויינט ב-2005 כי אתר התשלומים של הביטוח הלאומי נסגר מדי שבת, ולא ניתן לשלם באמצעותו.

בדיעבד, אולי זה היה נסיון חדשני ופורץ דרך למנוע מהאקרים גויים לגנוב את הכסף?


עידו קינן הוא דבר מה באינטרנט 🖼️ תמונת שער: I Don't Hack on Shabbos // ביג ליבובסקי; סייברסייבר