העיתונאי דניאל ורלאן בשיחת הווידאו הסודית של שרי ההגנה האירופים 🖼️ ורלאן

מאז שמגיפת הקורונה שינתה את חיינו, צילומסכים של קוביות עם פרצופים הפכו לחלק מהשפה החזותית שלנו, בין אם מדובר בזום עם חברים או בוובקס עם העמיתים לעבודה. שרת ההגנה ההולנדית, אנק ביילפלד (Ank Bijleveld), צייצה ביום שישי צילומסך של שיחת וידאו שבה השתתפה, במסגרת פגישת שרי ההגנה האירופים במועצת יחסי החוץ של האיחוד האירופי. זמן קצר לאחר מכן התחרטה ומחקה את התמונה, אבל זה כבר היה מאוחר מדי: איש זר פלש לווידאוצ'ט והביא לפיצוץ הפגישה.

אותו פולש אכזר הוא העיתונאי ההולנדי דניאל ורלאן (Daniël Verlaan) מ-RTL Nieuws. הוא קיבל טיפ אנונימי שהתמונה שהעלתה ביילפלד מכילה ב-URL (כתובת האתר) שם משתמש ו-5 מתוך 6 ספרות של הפינקוד הנדרש לכניסה לשיחה. ורלאן ניסה כמה מספרים עד שהגיע לפינקוד הנכון.

בשלב הזה צריך היה להיות אמצעי הגנה נוסף, שעליו התחייבו מנהלי השיחה בהודעה מוקדמת למשתתפים. אבל ורלאן לא נתקל בשום הגנה כזאת – הוא נכנס ישר לשיחה, נופף לשלום לשרי ההגנה המופתעים והצוחקים, הציג את עצמו וניהל שיחה קצרה עם הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ג’וזפ בורל. זה צחק במבוכה ושאל את ורלאן אם הוא מודע לכך שזו עבירה פלילית, ואז ביקש ממנו לעזוב את השיחה במהירות, לפני שהמשטרה תגיע.

ביילפלד, כאמור, מחקה את הציוץ. דובר מטעם משרד ההגנה ההולנדי מסר ל-RTL כי “עובד צייץ בטעות תמונה עם חלק מהפינקוד. התמונה נמחקה לאחר מכן. טעות טפשית. זה מראה לך כמה צריך להיות זהירים כששולחים תמונה מפגישה”. אפילו ראש הממשלה מארק רוטה התייחס לדברים ואמר: “התוצאה היחידה של זה היא שביילפלד הראתה לשרים האחרים כמה צריך להיזהר”.

במועצה אמרו ששום מידע סודי לא נידון בישיבה (בפוליטיקו דיווחו שעלה לדיון מסמך מסווג על הסכנות שעומדות בפני האיחוד האירופי, שישמש בסיס לאסטרטגיית הגנה עתידית של האיחוד האירופי). עוד אמרו במועצה כי יגישו תלונה לרשויות.

הצילומסך שצייצה אנק ביילפלד. RTL Nieuws הסתירו את פרטי ההתקשרות 🖼️ ורלאן
הצילומסך שצייצה אנק ביילפלד. RTL Nieuws הסתירו את שם המשתמש והסיסמה 🖼️ ורלאן

ורלאן סיכם:

> כעיתונאי, אתה צריך להביא ראיות חותכות אחרת ישקרו לך (‘לא, יש אמצעי הגנה נוספים, לא יתנו לך גישה’)
> הם מעדיפים לפגוע בעיתונאי מאשר לתקן את החרא שלהם

דניאל ורלאן בטוויטר, 20.11.2020

התפרסם במקור בגירסה שונה בפינה "האחראי על האינטרנט" בגלצ