חתול ורכבת צעצוע 🖼️ anjakb (cc-by-nc-nd)

המשטרה עצרה שני חשודים בשיבוש תנועת הרכבות בפולין בסופש. אבל מערכת האיתות הלא-מאובטחת שמאפשרת את השיבוש תוחלף רק בסוף 24'


משטרת פולין עצרה אתמול (א') בביאליסטוק שני אזרחים פולנים בני 24 ו-29, בחשד שהם עומדים מאחורי שיבוש תנועת הרכבות בסופש האחרון, כך דיווחה סוכנות AFP. יותר מ-20 רכבות נעצרו בין שישי לראשון, דבר שהצטבר לעיכובים של שעות בתנועת הרכבות. השיבוש התאפשר בגלל במערכת האיתות המיושנת והבלתי-מאובטחת של הרכבת, שמתוכננת להיות מוחלפת במערכת חדשה ומאובטחת עד סוף 2024.

מערכת איתות היא אמצעי התקשורת בין הרכבות לפיקוח ובינן לבין עצמן, למשל כשצריך להורות לרכבת מסויימת לעצור בגלל חסימת מסילה בהמשך הדרך. בתחילת המאה ה-20 נכנסו לשימוש מערכות איתות רכבות מבוססות תדרי רדיו, שעל גביהם נשלחים אותות קוליים שמשמשים להעביר הוראות לרכבות.

הפירצה שאיפשרה ל"האקרים" לשבש את תנועת הרכבות היא מערכת האיתות עצמה: חברת הרכבות הפולנית הממלכתית Polskie Koleje Państwowe עושה שימוש במערכת מבוססת תדרי רדיו. התדר (150 מגהרץ) וצלילי האיתות השונים מפורסמים בפומבי – בין השאר במסמך רשמי של האיחוד האירופי על סטנדרטים של רכבות במדינות השונות. המערכת אינה מוצפנת ואינה דורשת וידוא זהות.

המשמעות היא שכדי לשבש את תנועת הרכבות בפולין, האקרית צריכה להצטייד במשדר רדיו פשוט שנמכר לכל דורש בכמה עשרות דולרים, להתמקם במרחק קליטה מהרכבת ולשדר איתות עצירה. הרכבת תקלוט את האיתות ותבצע עצירת חירום מיידית אוטומטית, ללא התערבות נהגת הקטר.

ציוץ של לוקאש אולייניק על שיבוש תנועת הרכבות בפולין

"כל אחד יכול לעשות זאת. אפילו בני נוער שמטרילים. התדרים ידועים. הצלילים ידועים. הציוד זול", אמר לוויירד חוקר הסייברסייבר לוקאש אולייניק (Łukasz Olejnik). "הסיכון הכי גדול הוא הצורך להיות בקירבת מקום". ואכן, המשטרה מצאה ציוד שידור רדיו בבתי החשודים והחרימה אותו.

הפתרון הוא לא לאסור על שימוש בציוד שידור רדיו ולהחרים אותו מבתיהם של כל חובבי הרדיו בפולין, אלא לעבור למערכת איתות מתקדמת. במסגרת פרוייקט בין-רכבתי של האיחוד האירופי, הושלם בשנת 00' פיתוחו של סטנדרט GSM-Railway (או GSM-R). מערכת איתות מבוססת GSM-R משדרת על גבי רשת סלולר בטכנולוגיית GSM, ומכילה את הגנות וידוא זהות המשדר והצפנת האיתות המשודר.

הרבה לפני המתקפה בסוף השבוע החליטה פולין על מעבר ל-GSM-R, במסגרת הטמעת מערכת ניהול תעבורת הרכבות האירופית ERTMS. משרד התחבורה המסילתית הפולני UTK צופה שהמעבר יושלם עד סוף 24' לכל המאוחר, כך שלקאקרים יש קצת יותר משנה להמשיך להפריע לאנשים לנסוע ברכבת.

טלפון GSM-R של חברת סגם 🖼️ Johann H. Addicks (cc-by-nc-nd)
טלפון GSM-R של חברת סגם 🖼️ Johann H. Addicks (cc-by-nc-nd)

עידו קינן הוא משהו באינטרנט ומגיש-שותף של הפודקאסט הפופולרי סייברסייבר 🖼️ תמונת השער: חתול ורכבת צעצוע 🖼️ anjakb (cc-by-nc-nd)