רכבת 🖼️ שרון פזנר (cc-by-nc)

בסוף השבוע חדרו האקרים למערכת האיתות של הרכבת בפולין והביאו לעיכוב של יותר מעשרים רכבות נוסעים ומשא. רשויות הבטחון חושדות שמדובר במתקפה רוסית שנועדה לשבש משלוחי נשק לאוקראינה – חשד שמתחזק לאור הפריצה לכריזה והשמעת ההמנון הרוסי ונאום של פוטין

האקרים חדרו למערכת האיתות של הרכבות בפולין ושיבשו את תנועתן בסוף השבוע. שירותי הבטחון הפולניים חושדים שמדובר במתקפה רוסית, מאחר שפולין משמשת צומת תעבורה לוגיסטי חשוב להעברת נשק מערבי לאוקראינה במלחמתה מול רוסיה.

[עדכון 28.8: שני חשודים פולנים נעצרו, אבל הפירצה שאיפשרה את השיבוש תיסגר רק בסוף 2024]

בשישי בלילה, האקרים אנונימיים הצליחו לשגר איתות חירום לא-מורשה, שגרם לעצירה או עיכוב של כעשרים רכבות נוסעים באזור העיר שצ'צ'ין שבפרובינציית פומרניה המערבית, ולשיבוש לוחות הזמנים של הרכבת. ההאקרים לא הסתפקו בכך, וכאמור חדרו למערכת הכריזה והשמיעו לנוסעים המעוכבים את ההמנון הרוסי וקטעי נאום של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כך חשף אתר גזטה ובורצ'ה, שהביא הקלטה של הכריזה.

חברת הרכבות הפולנית הממלכתית Polskie Koleje Państwowe הבהירה כי לא נשקפה סכנה לנוסעים, ומסר זהה הגיע מסוכנות ביטחון הפנים של פולין, ABW.

רכבת EN76 בפולין 🖼️ Hugh Llewelyn (cc-by)
רכבת EN76 בפולין. למצולמים אין קשר לכתבה, הם סתם נוסעים ברכבת 🖼️ Hugh Llewelyn (cc-by)

המתקפה לא הסתיימה שם. בשבת בלילה שיגרו האקרים שני איתותים לא מורשים נוספים, חשפה היום (א') תחנת הרדיו RMF FM. אחד מהאיתותים הצליח לעצור רכבת משא בין ביאווגרד לרונובו, גם כן בפומרניה, שהורשתה לנסוע דקה מאוחר יותר, אחרי שהתברר שאין שום סכנה. האיתות השני עצר שלוש רכבות נוסעים ארוכות טווח בפומרניה, שהורשו לחזור לנסוע אחרי שבע דקות.

אני שולח לך צליל מחורבן

הפריצה לא מסובכת, הסבירה הכתבה בוורבוצ'ה. מערכת האיתות מבוססת על צלילים, המייצגים הוראות שונות, שנשלחים על גבי אותות רדיו, כשתדר השידור משתנה בין מסלולי הרכבות השונים. הצלילים והתדרים אינם סודיים – אפשר למצוא אותם בקלות באינטרנט. בנוסף, השידור אינו מוצפן, כך שכל אדם עם הידע ומשדר עם טווח שידור רחב מספיק יכול לזייף איתות. "לא צריך להיות סוכן ГРУ [המודיעין הצבאי של רוסיה, שאחראי בין השאר ללוחמת סייבר] כדי לעשות בלגן כזה", כתב בפייסבוק העיתונאי אנדריי קרסניקי ג'ונייר, אחד מחושפי הסיפור.


פוסט הפייסבוק של עיתונאי גזטה ובורצ'ה, אנדריי קרסניקי ג'ונייר, אחד מחושפי הפריצה

סוכנות בטחון הפנים ABW, בשיתוף המשטרה, הרכבת, שירות הבטחון של הרכבת והמשרד לתקשורת אלקטרונית, פתחו בחקירה של תקריות האיתות, מה שמעיד שהרשויות חושדות בחבלה מכוונת. לפי דיווח של סוכנות הידיעות הפולנית PAP, סגן השר לתיאום השירותים המיוחדים סטניסלב זרין אמר: "אנחנו יודעים שנסיונות לערער את היציבות בפולין נמשכים כבר חודשים. מאמצים כאלו התבצעו על ידי הפדרציה הרוסית בשיתוף פעולה עם בלארוס, וזו הסיבה שאנחנו לא ממעיטים בחשיבות של אף סימן שמגיע ל-ABW".

סגן השר סטניסלב זרין מדבר בטוויטר שלו על חקירת תקריות הרכבות בפולין

תקריות האיתות מצטרפות לתקריות נוספות שהתרחשו ברכבת ביום ה' – בבוקר, שתי רכבות נוסעים ירדו מהפסים ורכבת אחת התנגשה באוטובוס; בצהריים, שתי רכבות חוו התנגשות מינורית; ואחר הצהריים, רכבת מטען ירדה מהפסים. מהרכבת נמסר כי איש לא נפגע בתאונות.

בחודש מרץ עצרה ABW תשעה חשודים בחברות בחוליית ריגול רוסית, שלטענת רשויות הבטחון הופקדה בין השאר על "ניטור ותיעוד משלוחי תעבורה עם ציוד הומניטרי וצבאי לאוקראינה מוכת המלחמה, הכנות להוריד מהפסים רכבות שמיועדות לאוקראינה, והצתת רכוש וכלי רכב".


עידו קינן הוא מגיש-שותף של הפודקאסט הפופולרי סייברסייבר וסמנכ"ל התוכן של סייטקטיק 🖼️ תמונת השער: רכבת בטון 🖼️ שרון פזנר (cc-by-nc)

רכבת TKt48-18 בפולין 🖼️ Hugh Llewelyn (cc-by)
רכבת TKt48-18 בפולין. גם המצולמים האלה לא קשורים לכתבה, הניחו להם לנפשם 🖼️ Hugh Llewelyn (cc-by)