חתולי הבחירות של סייברסייבר 🖼️ עידוק

לייקים צמאים ברשתות חברתיות, חברוּת בקבוצות טלגרם מפוקפקות, פרופילי הכרויות מביכים והתבטאויות עבר בעייתיות ירדפו אתכם כשתהפכו לאנשי ציבור. המדריך הזה יעזור לכן ולכם להיערך מראש ולצמצם נזקים // רן בר-זיק

הכתבה מתלווה לפרק איך לא להסתבך ברשת: המדריך הדיגיטלי לפוליטיקאי האנלוגי" 🐱‍💻 סייברסייבר ע06פ08

ברכות! התבשרת הרגע על ידי מנהיג המפלגה שתהיי ברשימת חברי הכנסת בבחירות הבאות!
מזל טוב! הודיעו לך שקיבלת תפקיד בכיר ונחשק כמנכ״ל המשרד!
בהצלחה! את מתמודדת לפריימריז במפלגה וכל הסיכויים שתצליחי להכנס לרשימה!
נפלא! בבחירות האחרונות מסתבר שאתה הולך להיות חבר כנסת!

רגע! לפני כל החגיגות! מינוי חדש כנבחר ציבור או כדמות בכירה זה לא רק כסף, כוח ופינוקים, אלא עוד משהו: ברכותיי! אתם מטרה! מי יחפש אתכם? כולם! ממתנגדים במפלגה שלך ועד פעילים פוליטיים של מפלגות יריבות, עובדים נקמנים, אנשים מהעבר שיש לך איתם חשבון ועוד. פעם היה קשה להתנקם במישהו עם תפקיד בכיר כשלך. היום, בעידן האינטרנט, זה קל ופשוט וכל דבר קטן שתעשה.י  או עשית יכול להוביל למבוכה גדולה.

נשים שחשבון הטוויטר של ח"כ אלמוג כהן פיברט 🖼️ צילומסך
נשים שחשבון הטוויטר של ח"כ אלמוג כהן פיברט 🖼️ צילומסך

למשל – כאדם פרטי אין שום בעיה לעשות חיבוב (לייק) לתמונת אישה מצודדת ברשת. אך אם יסתבר שעשית את זה כשאתה חבר כנסת – אפילו בעבר – זה יעשה לך הרבה בושות. בעוד שכאדם פרטי לאף אחד אין זמן או מניע לחטט בחייך – כשאת בעמדת כוח כולם ישמחו לעשות זאת. שאלי פוליטיקאים לשעבר איך הם הגיעו לבית הקברות הפוליטי.

המדריך הזה נועד לעזור לכן ולכם, מועמדות ומועמדים יקרות ויקרים, להתכונן לתפקיד מהצד הדיגיטלי, כדי לצמצם את יכולת הביוש ולטשטש פרטים שבדיעבד יכולים להיות בעייתיים. הוא מקיף וכולל גם את ההתנהלות העתידית וגם את ההתנהלות בעבר.

לפני ההודעה הרשמית על התפקיד (או לפחות סמוך ככל האפשר לקבלת התפקיד)

מחיקת חשבונות פומביים ישנים באתרים וברשתות החברתיות

כדאי לבצע ספירת מלאי בנוגע לרשתות חברתיות ופרופילים שונים ולמחוק את כל אלו שלא בשימוש. פרופיל המייספייס מלפני עשרים שנה? שם המשתמש בפורום נשכח זה או אחר? זה הזמן למחוק באכזריות. אתם לא רוצים שיתגלה שלפני 15 שנה הייתם חברים בפורום ״מין קל עם ישראליות זורמות״ או משהו בסגנון, או שהגבתם בהתלהבות מוגזמת לתמונה של מישהם כשהייתם בני 20. מכרתם אוויר מארץ הקודש באתר fiverr? זה מידע שאתם לא רוצים שייחשף. כאדם פרטי אין בעיה שהמידע הזה יפורסם ואיש לא יתעניין בו. אבל אתם כבר לא אנשים פרטיים.

אתם הייתם חברים באתרי הכרויות שונים – במיוחד כאלו למפגשים דיסקרטיים – זה הזמן למחוק מייד את החשבונות שלכם שם. האתרים הללו נוטים לדלוף פרטים מביכים במיוחד.

צריך לזכור שקשה למחוק מידע פומבי, כיוון שהוא מופץ, נאסף ונאגר במקומות שונים – כמו למשל ארכיון האינטרנט Archive.org. במקרים ספציפיים, בטח ובטח שלפני המינוי, אפשר לבקש גם מהם להסיר את המידע – במיוחד אם יש בו פרטים אישיים.

אבל מחיקה שלו מהמקומות העיקריים יכולה להקשות על אלו שמחפשים מידע מביך. אז כדאי.

ניטור השם בגוגל

היכנסו לגוגל וחפשו את השם שלכם בחיפוש רגיל וגם בחיפוש תמונות. האם יש שם איזכורים בעייתיים? זה הזמן לפנות לבעל האתר שבו פורסמו כדי לבדוק אם אפשר למחוק או להסתיר את האזכור. לא מעט פעמים מוצאים שם חשבונות בכל מיני אתרים, קורות חיים ישנים ושאר מידע שטוב שלא יסתובב עליכם. לפעמים מוצאים שם חשבונות ברשתות חברתיות שמוטב להפוך לפרטיים או למחוק, פרופילים של רשתות למעקב מקצועי ועוד מידע שמוטב להעלים.

יצירת התראת גוגל על המחרוזת "הפודקאסט הפופולרי סייברסייבר"
יצירת התראת גוגל על המחרוזת "הפודקאסט הפופולרי סייברסייבר"

השלב הבא הוא להוסיף Google Alert על השם שלכם. זה שירות בגוגל שמאפשר לקבל מייל בכל פעם שמנוע החיפוש סורק תוצאה חדשה עם המונח שבחרתם – במקרה הזה השם שלכם. כך לא תפספסו איזכור חדשותי או אחר. עושים זאת על ידי התחברות לחשבון הגוגל שלכם, כניסה לעמוד ההתראות והגדרת המונחים שאתם רוצים לעקוב אחריהם.

כדאי גם לחפש את המייל שלכם בגוגל כדי לראות היכן הוא מופיע.

יציאה מקבוצות ווטסאפ וטלגרם וחסימת הוספתכם לקבוצות

הודעה בקבוצת הוואטסאפ של ועד הבית 🖼️ אלדד שטרית
הודעה בקבוצת הוואטסאפ של ועד הבית 🖼️ אלדד שטרית

כדאי גם לחסום – הן בטלגרם והן בווטסאפ – את האפשרות של אנשים להוסיף אתכם לקבוצות. לימדו מהניסיון של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שחגגתי על העובדה שהיה חבר בקבוצת סחר בסמים בזמן שכיהן כשר לבטחון פנים. זה לא ימנע מכם להצטרף לקבוצות שכן תרצו להיות חברים בהן – אתם תוכלו להמשיך ולקבל הזמנות, ולהחליט בעצמכם אם להצטרף.

בטלגרם, מינעו את הצגת מספר הטלפון שלכם להופיע בקבוצות שאתם נשארים חברים בהן, לפי המדריך הזה.

איתור התבטאויות חריגות או בעייתיות

לאחר שמחקתם את הפרופילים המתים בהתאם להנחיות באחד הסעיפים הקודמים, זה הזמן להיכנס לרשתות החברתיות שאתם כן רוצים להישאר פעילים בהן ולדפדף בין ההודעות והסטטוסים שלכם, כדי לוודא שאין שום הודעה בעייתית, גזענית, להט"בופובית, או כזו שמכסחת את המנהיג של המפלגה או את נשיא ארה"ב. אם יש לכם כמות רבה מדי של פוסטים כאלו, שיכרו מישהו לשם כך או הפעילו חיפוש.

"הגבר היהודי האשכנזי", מסה מאת הוזת שני פרסי ספיר גלית דיסטל אטבריאן
"הגבר היהודי האשכנזי", מסה מאת הוזת שני פרסי ספיר גלית דיסטל אטבריאן

בפייסבוק ניתן לחפש בטיימליין שלכם ובטוויטר באמצעות החיפוש הרגיל עם from:@YOURHANDLE. למשל, אפשר לחפש את כל ההתבטאויות שלי על נתניהו באמצעות <from:@barzik נתניהו>.

אתרו, ביחרו, מיחקו וגימזו ללא רחם.

כנ"ל גם בנוגע לתמונות לא מחמיאות בפייסבוק – מחיקת התמונות, או לפחות הסרת התיוג אם התמונות לא בחשבון שלכם. אל תקלו על מתנגדיכם למצוא את התמונה שלכם מלפני עשור+ רוקדים בפסטיבל בומבמלה עם כוס על הראש (או בקילט בטקס מכובד).

מחיקת צ'טים והודעות פרטיות (。)(。)

לכולנו יש את הסקסטינג, השיחות המביכות וגם השיחות התמימות שאפשר לפרש בדרכים זדוניות. זה הזמן למחוק את כל הודעות הוואטסאפ, הדיאמים והתכתובות האחרות שניהלתם. חברי כנסת ושרים מנוסים מנקים כל הזמן את הוואטסאפ שלהם (אתם ממש לא רוצים שצו בית משפט זה או אחר יחשוף עליכם יותר מדי דברים), אבל חשוב גם למחוק דברים תמימים לכאורה שניתן להוציא אותם מהקשרם. מוטב למחוק הכל לפני ההודעה על המינוי – כך גם מי שיזכור שיחה מביכה וירצה להשתמש מה מיד בהיוודע דבר המינוי, לא יוכל לעשות כן (אם מדובר בהודעות טריות מספיק בשביל למחוק אותן לשני הצדדים).

"הציצי החוצה", הודעה שאפשר להוציא מהקשרה
"הציצי החוצה", הודעה שאפשר להוציציא מהקשרה

אבטחת החשבון

כיוון שאתם גורמים בכירים עכשיו, אתם גם מטרה, וחשוב לאבטח את החשבון שלכם. הדבר האחרון שאתם רוצים זה שכל מיני איראנים יחטפו את החשבון וישימו אתכם ללעג ולקלס, או שיריב פוליטי יחדור לחשבון כדי לראות אם יש שם פרטים מביכים, או סטודנט זה או אחר שיכתוב ללא אישור.

בצעו את ההקשחות הבאות:

1. הפעילו מיד אימות דו-שלבי או רב-שלבי (2FA/MFA) באמצעות אפליקציה על כל חשבונות המדיה החברתית וחשבון הגוגל שלכם.
2. הפעילו מנהל סיסמאות, ושנו את כל הסיסמאות לסיסמאות חזקות מאוד שעובדות דרך מנהל הסיסמאות. הפעילו אימות דו-שלבי גם עליו.
3. אל תפעילו אימות דו-שלבי עם סמס, אלא עם אפליקציה בלבד.
4. ודאו שיש לכם טלפון מהדגם המתקדם ביותר, מעודכן ושיש עליו הצפנה (באייפון ובסמסונג זו ברירת מחדל). זה ימנע "אפי נוה" ממי שיצליח להשיג גישה לטלפון שלכם.
5. סיסמה חזקה על הטלפון היא חובה.
6. נתקו גישה לטלפון לכל אפליקציות הפייסבוק, התוספים לדפדפן, ובכלל כל אפליקצית צד-שלישי שאתם לא צריכים.

מקורות ומדריכים: כך תתגוננו מפני חטיפת החשבון שלכם ברשתות החברתיות; כך תגנו על עצמכם מגניבה או אובדן של הסמארטפון.

התנהלות יומיומית

כל פעולה שלכם בחשבון ברשת חברתית היא פומבית

הימנעו מלעשות לייקים באופן חופשי לתמונות מפוקפקות ותכני שינאה, להתבלבל בין דגלי ישראל ופורטוגל, לפנות בדיאם בהצעות אלו ואחרות ולהגיב באופן בלתי הולם. לא רק שבגלל היותכם בכירים אתם תנוטרו באופן שוטף – הרשת גם לא סולחת.

יאיר לפיד מדבר שטויות בטוויטר
יאיר לפיד מדבר שטויות בטוויטר

אל תהיו כמו חבר הכנסת אלמוג כהן, שנתפס כאשר הוא נותן לנשים, חלקן בלבוש חושפני, פיברוטי-טוויטר לרוב (וכמובן, האשים את הסטודנט). בטוויטר, למשל, ניתן לקבל רשימה של כל הציוצים שנתתם להם לייק

בפייסבוק הימנעו מלעשות לייק לדפים בעייתיים ולהיכנס עם חשבון הפייסבוק שלכם למשחקים אלו ואחרים, גם תמימים.

גלית דיסטל אטבריאן מפברטת שלשול מילולי של יאיר נתניהו
גלית דיסטל אטבריאן מפברטת שלשול מילולי של יאיר נתניהו

הפרדת מייל ביזנס ממייל פלז'ר

לא להשתמש בחשבון המייל העיקרי שלכם, ובטח שלא הרשמי, לצרכים פרטיים. למרבה הצער, בדליפות מידע מוצאים לא מעט פעמים מיילים רשמיים (בכתובת gov.il) או מיילים של פוליטיקאים. אם זו דליפת מידע של אתר מקצועי – אז מילא. אבל אם מדובר באתר הכרויות לנשואים, אתרי מין או אפילו אתרי סוכן נסיעות עם היסטוריה (זוכרים את הנסיעה עם פעילת המפלגה? גם אם הנסיעה תמימה לגמרי יהיה מי שיעשה ממנה שמח) – אל תכניסו לעולם את המייל שלכם לאתרים כאלו.

כדאי לפתוח תיבה נפרדת, שלא תכיל את השם שלכם כשם המשתמש ולא ניתן יהיה לקשר אליכם כשהיא תדלוף.

מחיקת היסטוריה

דאגו למחוק את ההיסטוריה מהדפדפן שלכם באופן תדיר, או השתמשו בדפדפן ללא עקבות (כמו דאקדאק גו לנייד) כשאתם נכנסים לאתרי פורנו.

מיחקו באופן תדיר גם את שיחות הוואטסאפ והטלגרם שלכם. ניתן להשתמש בהגדרה האוטומטית של מחיקת שיחות הן בוואטסאפ והן בטלגרם על מנת לחסוך לעצמכם את הטירחה שבלזכור ולבצע מחיקה ידנית.

חשבון צללים

במידה שאתם מפעילים חשבון צללים ברשתות חברתיות לפעילויות מפוקפקות – רישמו אותו רק עם מייל או מספר טלפון שאינם מזוהים איתכם. אפשר לקשר בקלות רבה חשבונות למיילים, ואם יוודע שחשבון הטוויטר שאיתו אתם מגיבים לכוכבניות פורנו (או כוכבני פורנו; אנחנו לא שופטים) הוא החשבון שלכם – ביי ביי לקריירה הפוליטית שלכם.

עדיף להתחבר לחשבון הצללים עם דפדפן בלבד, ועדיף גם דפדפן אנונימי ששורף את החיבור אחרי השימוש, כמו דאקדאק גו.

סיכום

חברי כנסת, שרות, פקידי ממשל בכירים, מנכ"ליות של חברות – ברגע שאתם הופכים לבכירים, מפורסמים וציבוריים – כללי המשחק משתנים. לאף אחד לא אכפת אם מוישה זוכמיר עשה לייק לכוכבנית פורנו (או כוכבן וגו'). אבל מנכ"ל הבנק מוישה זוכמיר שעשה לייק כזה – זה אייטם עסיסי בעיתון, ומקור נפלא להתקפות זועמות, לשערוריות ולקינסולכם. זיכרו היטב מה מעמדכם וניקטו פעולות בהתאם כדי להמנע מבושות.

נעם רותם, רן בר-זיק בכנס פרסי הסייברסייבר 2019 🖼️ עידו קינן
נעם רותם ורן בר-זיק בכנס פרסי הסייברסייבר 2019 🖼️ עידו קינן

רן בר-זיק, שטוען שהוא גר ב"פתח תקווה", הוא ארכיטקט תוכנה בכיר, כותב אתר "אינטרנט ישראל" וחבר מערכת הפודקאסט הפופולרי סייברסייבר 🖼️ תמונת השער: חתולי הבחירות 🖼️ עידו קינן