באג באונטי – bug bounty במקור – הן תוכניות שבהן ארגון מציע להאקרים למצוא אצלו פירצות אבטחה, לאסגרן בצורה אתית ואחראית ולקבל פרס, בדרך כלל כספי. הדבר נועד למסד את היחסים בין ההאקרים לארגונים, ולאפשר להם לעבוד יחד בלי חשש לפריצות והדלפת מידע מצד ההאקרים ולהליכים משפטיים מצד הארגונים. אחד הארגונים שמפעילים תוכנית באונטי הוא אובר, ששילמו לצמד האקרים 100 אלף דולר על גילוי פירצת אבטחה. זה מה שהם רוצים שנחשוב, בכל אופן.

אובר, פלטפורמת התיווך בין נהגי מוניות ונהגים פרטיים לבין נוסעים, נפלה קורבן לפריצה בשנת 2014, כשהאקרים מצאו את המפתחות לחשבון ה-AWS (שירותי רשת של אמזון) של אובר, וגנבו משם פרטים על 50 אלף נהגים. במרץ 2016 השיקו בחברה תוכנית באג באונטי.

שמונה חודשים לאחר השקת הבאונטי קיבל סמנכ”ל האבטחה של אובר דאז, ג’ו סאליבן, אימייל מהאקר שהזדהה בשם ג’ון דואוז (John Doe זה "פלוני אלמוני" באנגלית) בכתובת johndoughs@protonmail.com בשירות האימייל המוצפן והמאובטח פרוטון מייל. מצאתי פירצת אבטחה חמורה אצלכם, סיפר "דואוז", וגם עשיתי דאמפ של הדאטהבייס שלכם ומידע נוסף. בדיקה של צוות אבטחה של אובר העלתה כי ההאקרים השתמשו בפרטי גישה גנובים לגשת לקוד המקור של אובר בגיטהאב, שם מצאו פרטי גישה של דלי AWS והשתמשו בהם להוריד את המידע על לקוחות ונהגי אובר.

סאליבן המבוהל, שכבר היה עמוק בתוך חקירה של ה-FTC (רשות הסחר הפדרלית) על הפריצה מ-2014, מיהר לסמס למייסד ומנכ"ל אובר, טראוויס קלניק, שהוא צריך לדבר איתו על משהו רגיש. השניים קיימו מספר שיחות טלפון, ואחריהן קלניק כתב לו:

צריך להיות בטוחים מה יש לו [להאקר; ע”ק], רגישות/חשיפה של זה ו-ודאות שהוא באמת יכול להתייחס לזה כמצב 🐜 באונטי […] המשאבים יכולים להיות גמישים לצורך סיום הסיפור אבל אנחנו צריכים לתעד זאת בקפדנות.

סמס ממנכ"ל אובר טראוויס קלניק אל סמנכ"ל האבטחה ג'ו סאליבן, 15.11.2016

בעצה אחת של קלניק וסאליבן, ההאקרים קיבלו הצעה לפרס באונטי שמן בגובה 100 אלף דולר, בתמורה למחיקת כל המידע שהורידו ושתיקתם הנצחית, מגובה בהסכם סודיות (NDA). כלומר: לא באונטי, אלא כופר, דמי שתיקה. ההאקרים חתמו בשמותיהם הבדויים, ואובר העבירו להם את הסכום בביטקוין. רק בינואר 2017 הצליחו אובר לגלות את זהותם הארצית של ההאקרים, ושלחו אליהם אנשי אבטחה, להחתים אותם שוב על מסמך הסודיות, הפעם בשמותיהם האמיתיים.

קלניק וסאליבן הסתירו את העיסקה מהנהלת החברה, מה-FTC ומ-57 מיליון המשתמשים ו-500 אלף הנהגים שמידע עליהם נחשף להאקרים – עבירה על החוק בכל מדינות ארה"ב, שמחייב לדווח לאנשים על דליפת מידע מזהה אישי (PII) אודותיהם.

קלניק, שכפי שאפשר לראות הוא לא אדם שראוי לעמוד בראש חברה, נאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות שורת שערוריות ודיווחים על סביבת עבודה רעילה. דארה חוסרושאהי החליף אותו באוגוסט 2017, הדירקטוריון של אובר עלה על סיפור הפריצה וסאליבן עוד הספיק לשקר לחוסרושאהי בנושא. חודשיים לאחר מכן, המנכ"ל חוסרושהאי פרסם רשמית ופומבית את דבר הפריצה, התנצל בפני הציבור על "הכשלון שלנו" ופיטר את סמנכ"ל האבטחה סאליבן ועו"ד מהצוות שלו. בעקבות שורת תביעות של התובעים הכלליים של כל מדינות ארה"ב, אובר חתמו על הסכם פשרה ושילמו 148 מיליון דולר.

עם חשיפת הפרשה, סאליבן המפוטר עמד על גירסתו שהתשלום היה פרס באונטי לגיטימי. אולם בכתב האישום שהוגש נגדו השבוע בבית המשפט המחוזי של מחוז צפון קליפורניה, על שיבוש הליכי משפט ואי מניעת פשע, התובעים חולקים על הטענה הזאת. ומפרטים: ההאקרים אמרו שיש בידיהם מידע ודרשו תשלום של שש ספרות; סכום הפרס גבוה מכל אחד מעשרות פרסי הבאונטי שהחברה חילקה לאורך השנים, שממילא מוגבלים ל-10 אלפים דולר לפרס; הנהלת החברה (מלבד המנכ"ל קלניק) לא נחשפה לפרטי הפריצה ולהחלטה להתייחס אליה כבאונטי; ההאקרים נדרשו לחתום על הצהרה שקרית שלפיה לא השיגו ולא שמרו עותק של המידע על המשתמשים והנהגים; והם נדרשו לשמור על סודיות מוחלטת לגבי הפירצה, בניגוד למדיניות הרגילה של הבאג באונטי, שהתירה להאקרים לפרסם את הגילויים שלהם בתיאום עם החברה ואחרי שהפירצה נסגרה.

ג'ו סאליבן באתר אובר

ההאקרים של אובר המשיכו לסחיטת חברות נוספות על ידי פריצה וגניבת מידע. הם נתפסו, הועמדו לדין ובשנה שעברה הודו באשמה, וכעת ממתינים לגזר דינם. אבל הנזק שהם וסאליבן הסבו לאובר מתגמד לעומת הנזק שהם עלולים לגרום לכל הקונספט של באג באונטי, כך לפי משפטנים שהתראיינו לוויירד בנושא. אפילו האקרי כובע לבן בעלי אתיקה וכוונות טובות עלולים לעבור על החוק בזמן שהם מחפשים פירצות במסגרת באג באונטי. זו הסיבה שתוכניות באונטי מכילות סעיפים שבהם הארגון מעניק להאקרים חסינות. אבל לאור כתב האישום של סאליבן, מנהלי אבטחה עלולים להבין שכדי להסיר מעצמם אחריות פלילית, הם צריכים להקטין ראש ולהקריב את ההאקרים לרשויות האכיפה על כל טעות קטנה.

ההאקרים, מצדם, לא ירצו להסתכן בפלילים ויזנחו את תוכניות הבאונטי, כשהם מפנים את השטח להאקרי כובע שחור, שיחפשו פירצות אבטחה בלי להתחשב בכללים ובאתיקה, ויסחטו את הארגון: שלם או שנמכור את הפירצה למרבה במחיר.


עידו קינן הוא האחראי על האינטרנט וגם קצת על הסייברסייבר. התפרסם במקור בגירסה שונה בפינה "האחראי על האינטרנט" בגלצ: 🚗 הפריצה מ-2016 ממשיכה לרדוף את אובר 🛩️ הטיסמולטור של מיקרוסופט בונה מחדש את תל אביב 📻 האחראי על האינטרנט בגלצ 22.8.2020