בוק בחירות של רון חולדאי 🖼️ פליקר עיריית תל אביב; סייברסייבר

ראש מדינת תל אביב, רון חולדאי, הכריז בתחילת החודש שהוא מתכוון להתמודד בבחירות הארציות, כי אף פעם אין מספיק גנרלים שרוצים לרוץ לראשות הממשלה מטעם השמאל המרכזי. בשבוע הראשון למועמדותו-מטעם-עצמו הוא הספיק לעשות שתי טעויות סייברסייבר: לדלוף מידע שהתכוון לשמור בפרטיות, ולסמן את המידע הזה לטובת מי שהתקשה למצוא אותו.

העיתונאית טל שניידר חשפה את הדליפה: בוק צילומי סטודיו של הראיס, ככל הנראה כהכנה לקמפיין הבחירות הארצי (הבחירות המוניציפליות הבאות רק ב-2023). התמונות הועלו לאלבום "פורטרט ראש העיר – לא לפרסום" בפליקר של עיריית תל אביב, שעדיין קיים ואף מתעדכן לטובת 48 עוקביו (לא פספסתי את המילה אלף, מדובר בארבעים ושמונה אנשים).

הטעות הראשונה היא, כמובן, העלאת האלבום לפליקר כשהוא לא מיועד לפרסום. פליקר מאפשרים לקבוע עבור כל תמונה ותמונה אם היא פרטית, לחברים/משפחה או ציבורית. יתכן שאיש הסושיאל חשב בטעות שהוא מעלה אותן כפרטיות (וזו לא תהיה הטעות המביכה הראשונה שלו [אלא אם הדליפה של אלבום הבחירות היתה מכוונת, כדי לייצר עוד יח"ץ לריצתו העתידית]).

"נאבקים בקורונה […] באים ונדבקים", תקלדה חמודה בפייסבוק של רון חולדאי

העלאת מידע פרטי/סודי באופן גלוי באינטרנט היא בעיה נפוצה מאוד, בגלל הסתמכות על אחסון ענן ומורכבות הגדרות הפרטיות ומתן ההרשאות. למשל: הקמת קבוצת וואטסאפ לעבודה ושלחת לינק הצטרפות בתפוצת נאט"ו משרדית? גולשים זרים עלולים להגיע אליה דרך חיפוש גוגל.

הטעות השנייה היא המילים "לא לפרסום" בשם האלבום, משתי סיבות:

1) הן מסמנות את התמונות כבעלות חשיבות וסודיות. גולשת שהיתה רואה את האלבום הזה בלי המילים "לא לפרסום" עשויה היתה לדלג עליהן משעמום ולפספס את הסיפור.

2) הן מנגישות את התמונות לחיפוש שממוקד במסמכים סודיים. לכו למנוע חיפוש, חפשו קבצי דוק/פדף עם המחרוזת "סודי ביותר" או "לא לפרסום" ותגלו עולם שלם של דליפות מידע.


עידו קינן הוא איזשהו דבר באינטרנט 🖼️ תמונת השער: בוק בחירות של רון חולדאי // פליקר עיריית תל אביב; סייברסייבר